Hoppa till sidans innehåll

Klubbens riktlinjer


GIsdK står för 

STIL - HÅLLNING - RENHET

 

Skridskoskolan
Vi vill att barnen får en ”känsla av skridskoåkning” genom lekfulla rörelser. Vi jobbar på att barnen utför rörelser med hela kroppen. Som tränare måste du vara väldigt aktiv själv under dessa pass.
Undvik lekar som utgör ”vinnare” och ”förlorare” och använd istället imitationsövningar etc.
Mål:
- Kunna åka framåt och bakåt med glid
- Uppmana ”enfotsåkning”
- Kunna ta sig upp från isen utan problem
- Bromsa
- Träna märke 1 -3

Grupp SKS fortsättningsskola 1
Fokus på lutning och skär. Arbeta ”nedifrån och uppåt”(kolla fötternas position innan korrigering av överkropp). Noggrannhet med hur barnen står på sina skridskor och håller upp sin överkropp. Inför olika armrörelser och lär barnen böja knäna ordentligt(detta är svårt att lära sig när man blir äldre).
Skynda långsamt!! Hellre stanna kvar vid en och samma övning än att skynda till nästa – detta får barnen lida för sen. Inför korrekt klädsel och håruppsättning.
Fys: Bålstabilitet, bålstabilitet, bålstabilitet. Alla övningar som tränar mage och rygg samtidigt. Spänstövningar, men var varsam över rotationsövningar så tekniken är korrekt. Träna grundpositioner landningar, flygskär etc. Rörlighetsträning och intervaller.
Mål:
- Märke 6 (klar för grundtest)
- Kunna få fart utan större ansträngning
- Rena skär och bågar
- Förstå rotation och kunna uföra bakåt korspiruett
- Införa uppvärmning och stretch
- Kunna följa och åka till takt

 

Grupp SKS fortsättningsskola 2

Samma som grupp SKSfortsättningsskola 1. Dock är åkarna här äldre och fokus är därför på skonsam och trygg träning. Enkla övningar som får åkarna att böja knän och hålla upp sin överkropp. Arbeta inte med för avancerade övningar utan gör istället enklare övningar med högre kvalitet. Inför korrekt klädsel och håruppsättning. 

Fys: Kondition, åkarna bör utföra konditionsträning även utanför isen. Konditionsträningen bör utövas i minst 30 min. Styrka, spänst och rörlighetsträning. Samma som grupp D.
Mål:
- Grundtest
- Få en ren och säker skridskoåkning
- Få en god hållning
- Obligatorisk uppvärmning och stretch
- Kunna följa och åka till takt


C-åkare: Åkaren tar större eget ansvar. Åkaren förväntas komma i god tid och uppvärmd till träningen och stetcha därefter. Fokus läggs på skridskoteknik och hållning. Konståkningsgrunder repeteras kontinuerligt med variernade tempo och rörelser. Arbeta ”nedifrån och uppåt” – alltså korrigera först skenans lutning mot isen. Öva mycket rotationövningar och enkelhopp för en bra grund till dubbelhoppen. Öva piruetternas grundpositioner och inför även ”svåra” positioner.
Fys: Styrka i upphopp, bålstabilitet, rotationsövningar, ansträngande intervaller och rörlighet. Barnen kan med fördel få övningar hemma att träna på. Konditionen börjar bli allt viktigare då programmen blir mer krävande! Styrka och rörlighet för att jobba förebyggande mot skador.
Mål:
- Testa upp till B-klass
- Få en sund inställning till träning och tävling
- Ökat eget ansvar
- Ökad skridskoteknik och renhet i åkningen
- Tolka musik
- Ökad fart och hållning

 

A- & B-åkare: Åkaren har ett högt egenansvar i sin träning och visar hög ambition och träningsvilja. Den mentala inställningen är viktig och samtal med åkarna genomförs regelbundet. En hög intensitet på samtliga träning där fart, renhet och hållning är i fokus. Åkaren ska förstå och utnyttja ”speed for free” i åkningen och kunna ta till sig och förstå avancerade övningar. Fys: Samma som för C-åkare. Åkarna förväntas att arbeta med övningar hemma. Träningen blir allt med grenspecifik. 

Mål:
- Testa upp till A- alt B-klass
- Få en sund inställning till träning och tävling
- Hög skridskoteknik
- Ha höga värden på fystester
- Kunna tolka musik och arbeta med hela kroppen på träning och på tävling

 

Uppdaterad: 29 AUG 2017 10:00 Skribent: Anki Persson
Epost: This is a mailto link




 

 

 

Postadress:
Göteborgs IK - Konståkning
Anki Persson, Baldersgatan 2
41102 Göteborg

Kontakt:
Tel: +46732115295
E-post: This is a mailto link

Se all info